Praktijk reglement
PRAKTIJKREGLEMENT PRAKTIJK6
- Voor het maken van een afspraak hebt u géén verwijsbrief nodig. Alleen in geval van een chronische indicatie hebt u een verwijsbrief nodig van de huisarts of een specialist. U kunt ons bereiken op 020-6312213. Of stuur een mail naar info@praktijk6.nl. Wij werken volgens afspraak en hanteren geen vaste openingstijden. Ons streven is om binnen 24 uur met u een afspraak te maken.
- Op onze website www.praktijk6.nl vindt u informatie over ons team, onze specialisaties, de route, de beoordeling door onze cliënten en overeenkomsten met zorgverzekeraars
- Wij zijn verplicht om uw geldig legitimatiebewijs bij de eerste behandeling te controleren. De praktijk heeft met uw naam-, adres- en woonplaatsgegevens en BSN-nummer inzage in uw recht op vergoeding voor fysiotherapie. Wij doen ons uiterste best u juist te informeren over de vergoeding vanuit uw verzekering voor fysiotherapie en manuele therapie. U bent echter altijd zelf verantwoordelijk voor de vergoeding van onze diensten. U dient dus zelf ook uw behandel limiet en vergoedingen in de gaten te houden. Let op: eerder gegeven behandelingen bij een andere fysiotherapeut worden in mindering gebracht op het totale recht op vergoeding door uw zorgverzekering.
- Wij hebben met alle zorgverzekeraars contracten afgesloten. De declaratie gaat in principe rechtstreeks naar de betreffende zorgverzekeraar. Indien u een restitutiepolis heeft of achteraf blijkt dat u niet voor deze zorg verzekerd bent of elders al behandelingen heeft gehad waardoor u uw limiet heeft bereikt, krijgt u alsnog een factuur van de gemaakte kosten toegestuurd. De kosten van behandeling van minderjarigen worden in rekening gebracht aan de wettelijke vertegenwoordigers.
- Wij reserveren 30 minuten voor een behandeling inclusief administratie.
- Het eerste consult bestaat uit twee zittingen, de intake/onderzoek (inclusief screening) en de behandeling.
- Afhankelijk van uw verzekeringspakket worden behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering. Er zijn aanvullende verzekeringen die een bepaald aantal behandelingen vergoeden of een maximaal bedrag. Uw eigen risico wordt niet aangesproken.
- Indien u een chronische indicatie hebt worden de behandelingen vanaf de 21-ste behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen moet u zelf betalen of worden (gedeeltelijk) vergoed door uw aanvullende zorgverzekering. Voorbeeld: U hebt een 2-sterrenpolis bij Zilveren Kruis, deze vergoed 12 behandelingen. Bij een verwijzing door uw specialist na bijvoorbeeld een heupoperatie worden de eerste 12 behandelingen vergoed door uw aanvullende verzekering, de volgende 8 behandelingen moet u zelf betalen en de resterende behandelingen worden vergoed door de basisverzekering. Nb. indien uw eigen risico nog niet volledig is verbruikt wordt deze bij u in rekening gebracht door uw zorgverzekeraar.
- Uw behandelingen worden door ons rechtstreeks aan uw verzekeraar gedeclareerd mits u aanvullend bent verzekerd. Uw eigen bijdrage wordt niet aangesproken. U bent echter zelf verantwoordelijk voor de hoogte van de dekking. Bij onvoldoende dekking krijgt u van ons een nota. U dient deze nota zelf aan ons te voldoen.
- Indien de patiënt niet aanvullend verzekerd is, worden de behandelingen – conform onze tarieven (zoals te zien op onze website) – bij de patiënt in rekening gebracht via een factuur.
- Indien de factuur aan patiënt niet binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur door de patiënt is voldaan, is de patiënt van rechtswege in verzuim en kan onze praktijk na een herhaalde aanmaning incassomaatregelen treffen jegens de patiënt dan wel derden hiermee belasten. Alle met het incasso van de factuurbedragen gemoeide kosten, komen voor rekening van de patiënt.
- Binnen 24 uur afgezegde afspraken kunnen bij de patiënt in rekening worden gebracht.
- Niet nagekomen afspraken worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en kunnen in rekening worden gebracht van de patiënt (75% van het overeengekomen tarief).
- Wij zijn aangesloten bij het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) en de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT). Wij behandelen volgens de gedragsregels en richtlijnen van deze verenigingen.
- Voor zowel ons administratieve afspraak- en declaratieverkeer als de verslaglegging van uw medische gegevens maken we gebruik van een elektronisch patiëntendossier van Incura. Op de registratie van medische en administratieve gegevens is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetten bevatten regels met betrekking tot het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot de gegevens en het inzagerecht van de patiënt.
- De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal of verlies van eigendommen in of rond het pand.
- Aan het einde van de behandelserie kunt u uitgenodigd worden om mee te doen aan een tevredenheidsonderzoek. Dit wordt door ons en de verzekeraar zeer op prijs gesteld.
- Klachten worden door ons behandeld conform de door het KNGF opgestelde klachtenreglement en voorwaarden. Bespreek uw klacht bij voorkeur eerst met uw behandelend fysiotherapeut. In het uiterste geval kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruikmaken van een klachtenprocedure via een van de onderstaande instanties: De Klachtencommissie van het KNGF, De Commissie van Toezicht van het KNGF, De Geschillencommissie Zorg en Klachtenloket Zorg of het Regionaal Tuchtcollege van de overheid.
- Wilt u meedenken over onze dienstverlening, of hebt u een compliment of tips, dan stellen wij dat zeer op prijs. U kunt dit doorgeven via info@praktijk6.nl